Clutter – czyli słów kilka o nadmiarze bannerów

Clutter – oznacza szum reklamowy, natłok obcych, konkurencyjnych informacji komercyjnych, obniżający skuteczność przekazu reklamowego danej marki. Termin ten najczęściej używany jest w odniesieniu do reklam emitowanych w telewizji. Zjawisko to występuje w szczególności w najbardziej atrakcyjnych dla reklamodawców okresach (np. w grudniowym okresie przedświątecznym i świątecznym).

Zjawisko nadmiaru emitowanych reklam występuje także w Internecie. Przykładowo, na dwóch poniższych screenach prezentuję dwie odsłony portalu gazeta.pl.

3xreklama.jpg
SCREEN 1
3xreklama1.jpg
SCREEN 2

Obie odsłony nastąpiły jedna po drugiej. Pierwsza odsłona nastąpiła z przekierowania ze strony głównej gazeta.pl, druga odsłona nastąpiła przez odświeżenie strony (F5). Moja wizyta na gazeta.pl nie była unikalna, gdyż codziennie korzystam z tego portalu.

Na pierwszym screenie widzimy trzy jednoczesne reklamy:
– expand billboard (TPSA)
– large rectangle (VISA)
– brandmark (Bank BPH)
Na drugim screenie widzimy:
– expand billboard (PZU TFI)
– skyscraper (Palmolive)
– brandmark (IBM)

 

Zatem, w trakcie dwóch odsłon zostało wyemitowane sześć unikalnych, komercyjnych reklam. Z punktu widzenia Reklamodawcy – były to stracone pieniądze. Dlaczego?

– reklamy nachodziły na siebie

– jeśliby zdarzył się internauta zainteresowany jednocześnie dwoma reklamodawcami – mógłby kliknąć tylko w jedną z reklam. Drugi reklamodawca jest stratny, gdyż nie ma żadnej gwarancji, iż internauta zobaczy po raz drugi raz reklamę

– większość z pokazanych reklam były reklamami informacyjnymi (TPSA, VISA, PZU TFI) – w treści bannera były umieszczone ważne z punku widzenia odbiorcy komunikaty. Nachodzące na siebie reklamy spowodowały, że duża część przekazu reklamowego była nieczytelna

– z matematycznego punktu widzenia, często analizowany wskaźnik CTR, w wypadku jednoczesnej emisji trzech reklam powoduje, iż CTR z wyświetleń w takim modelu zmniejsza się o jedną trzecią.

Podsumowując.
– Większość używanych obecnie adserwerów służących do emisji reklam umożliwia sterowanie wyświetlaniem reklam. Można tak ustawić emisję reklam, aby nie wyświetlać jednocześnie np. nachodzącego brand marka na expand billboarda.

– Reklamodawcy, domy mediowe, agencje reklamowe, biura sprzedaży reklam portali – w trosce o najefektywniejsze wydanie budżetu reklamowego powinny dbać, aby reklamy były odpowiednio eksponowane (bez innych reklam komercyjnych, a zwłaszcza bez reklam, które zasłaniają)

Na zakończenie. Uważam, że w wielu przypadkach dopuszczalna jest jednoczesna emisja kilku reklam na jednej stronie. Reklamy autopromocyjne wkomponowane w strukturę serwisu, reklamy kontekstowe, reklamy konkurencyjne, które między sobą nie konkurują. Wszystko zależy od konkretnej strony, od użytych form reklamowych oraz sposobu emisji.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Obserwacje i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz