Sposoby na marketing usług prawniczych
Na usługi prawne – jak na większość zawodów „publicznego zaufania” – nałożone są ograniczenia w stosowaniu reklamy. Chcemy zaznaczyć na wstępie, że nie można utożsamiać działań marketingowych z reklamą. Marketing usług prawniczych koncentruje się głównie na budowaniu trwałych więzi z dotychczasowymi klientami kancelarii, jest zorientowany przede wszystkim na relacje usługodawcy z usługobiorcą. Kancelaria może aktywnie oddziaływać na swoje otoczenie.
Główne cele komunikacji kancelarii prawnej z otoczeniem:
- działania związane z realizacją świadczenia,
- edukowanie klienta w zakresie zasad współpracy z kancelarią,
- uwrażliwianie klienta na problemy prawne,
- pozyskiwanie nowych klientów,
- informacja o specjalistycznych kompetencjach w zakresie pożądanym przez klienta,
- informowanie o reputacji,
- informacja o możliwości podołania nietypowym lub kompleksowym zadaniom,
- budowanie wizerunku kancelarii obejmującego specjalizację, osobowość, pozycję rynkową itd.,
- dojrzali klienci zlecają kancelarii więcej usług
- można wypracować oszczędności w momencie, gdy klient nauczy się pracować z kancelarią, i odwrotnie. Obie strony stają się bardziej wydajne w swojej pracy. Także brak czynności związanych z czasochłonnym zapoznawaniem się z problemami prawnymi klienta, itp.
- lojalni klienci, którzy są zadowoleni z poziomu usług kancelarii, chętniej rekomendują jej usługi, co wpływa na pozyskiwanie nowych klientów
- klienci, którzy korzystają z usług kancelarii w dłuższym okresie czasu (przeważnie odwrotnie niż klienci nowo pozyskani), widzą realną wartość nawiązanych relacji i w związku z tym są mniej wrażliwi na wzrost ceny.